Follow by Email

maandag 12 december 2016

Kokosrotjes, ik had ze nog nooit gemaakt

En dan brengt onze facteur weer eens het kookblad Saveurs. Altijd een heerlijk moment en zeker in deze periode met de feestdagen in het vooruitzicht. Aangezien een kleine kookworkshop op stapel stond heb ik met nog grotere interesse deze maand de recepten bekeken. En er is een rubriek met kleine maar gouden receptjes: de mignardises, de lekkernijen voor of na de maaltijd of gewoon zo even tussendoor. Dit keer viel mijn oog op de rochers coco, oftewel de bekende kokosrotjes. Ik moet bekennen, ik heb ze nog nooit gemaakt en waarom eigenlijk niet, want ze zijn zo makkelijk en snel te maken. Dus ook voor het onverwachte bezoek. Binnen een kwartier kun je er al mee pronken... of opeten natuurlijk. Merci Saveurs!

kokosrotjes
Kokosrotjes: ca 24 kleine rotjes

2 eiwitten 
120 tot 150 gram geraspte kokos
80-100 gr fijne suiker
1/2 theelepel vanille-extract
poedersuiker, of gesmolten chocolade als decoratie

Verwarm de oven voor op 150 graden (hetelucht).
Doe alle ingrediënten (zonder de decoratie-ingrediënten) in een kom en meng goed met je handen.
Eventueel kun je nog een scheutje melk toevoegen als het te droog blijft om een balletje te vormen.
Het is leuk om die balletjes in een klein papieren cakevormpjes te leggen, maar je kunt ze ook op bakpapier leggen.

Ze hoeven maar enige minuten in de oven te staan. De duur hangt af van de grootte van de balletjes. Het zal tussen de 5 en 8 minuten nemen. Eventueel nog iets langer om ze te kleuren. Als ze bruiner zijn dan zijn ze minder zacht en wat droger. Laat ze op een rekje afkoelen.
Daarna kun je ze bestrooien met poedersuiker of wat chocola smelten en ze hiermee decoreren.


Heerlijk die mignardises. Ik ga ze zeker vaker maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen